Vraag 1
Een Belgische producent van superfoods denkt eraan de Franse markt te betreden. Hij vraagt zich af welke superfoods momenteel in groeifase van interesse zitten in Frankrijk, zodat hij kan meeliften op die toegenomen belangstelling. In de product portfolio zitten spirulina (een alg), goji bessen, chia zaad en acai bessen poeder.
1a. Welk product uit bovenstaande productportfolio zit momenteel in een lange termijn groeitrend?
Spirulina is in een lange termijn (van 2004 tot heden) een groeitrend. De groeitrend fluctueert over de jaren heen, maar in het algemeen groeit hij.

1b. Hij vraagt zich ook af of er seizoensgebonden variaties zijn in de vraag op de Franse markt. Wat zijn de beste verkoopsperiodes voor superfoods? Wanneer gaat het minder?
Er zijn niet zo'n opvallende seizoensgebonden variaties in de superfoods. Rond december, de winter, ziet u de meeste dieptepunten. Het meest opvallende dieptepunt is echter dat van 17 februari tot 23 februari. Rond augustus, de zomer, zit u dat de interesse hier over het algemeenst het hoogst zijn.
We kunnen dus concluderen dat de zomer de beste verkoopperiode is.

1c. Als je advies moet geven over een regio in Frankrijk om te lanceren, welke regio adviseer je?
Zoals u ziet op onderstaande afbeelding, zijn de superfoods het populairst in de regio île-de-France. Daarom zou ik deze regio aanbevelen als lanceerregio.

Vraag 2
Een voorbeeld van “Veracity” uit Big Data is (selecteer hieronder het goede antwoord)
- Sensor data
- Infrastructure
- Converted customers
- Spam bots
- Profits
1. Sensor data.
Veracity is de kwaliteit en oorsprong van gegevens. Attributen omvatten consistentie, volledigheid, integriteit en dubbelzinnigheid. Bestuurders omvatten kosten en de noodzaak van traceerbaarheid.
Sensor data zijn de uitvoer van een apparaat dat een bepaald type invoer uit de fysieke omgeving detecteert en hierop reageert. De uitvoer kan worden gebruikt om informatie of invoer naar een ander systeem te verschaffen of om een proces te begeleiden.
https://internetofthingsagenda.techtarget.com/definition/sensor-data
Vraag 3
Beschrijf een originele (dus niet in deze cursusmodule reeds beschreven) use case voor big data in het domein van milieubescherming en environmental sustainability. (Doe wat research)


Als mensen een smartphone verslaving hebben, kunnen deze de Forest app installeren. Deze app helpt hen om geconcentreerd te blijven. Als je je een half uur wilt concentreren, moet je op de app een zaadje planten, waaruit een boom zal groeien. Indien je niet het volledige half uur van je smartphone kan blijven sterft de boom, indien het wel lukt wordt er een boom geplant in uw virtueel bos en krijgt u credits. Als u een bepaald aantal credits hebt kunt u een boom in real live planten.
Verschillende mensen van over de hele wereld hebben deze app staan op hun smartphone. Er wordt dus ontzettend veel data verzameld van verschillende mensen en verschillende smartphones, in verband met de tijden dat zij op hun gsm zitten en de bomen die ze reeds fictief geplant hebben. Vele mensen geven hun credits weg om een echte boom te laten planten. Deze gegevens hebben de mensen die de bomen effectief planten nodig om het aantal bomen te weten die zij moeten aankopen en planten.
Resultaten
Dit is positief voor de mensen die de app downloaden, zij zullen zich beter kunnen concentreren op andere taken in plaats van dat ze op hun gsm zitten. Anderzijds is het positief voor het milieu aangezien er door die app bomen worden geplant.
Vraag 4
Wat is een voorbeeld van Value binnen de 5V’s van Big Data? (selecteer hieronder het goede antwoord)
- FinTech
- Research & Development
- Persoonlijk voordeel
- Hoge resolutie sensoren
- Toenemende opslagkosten voor data
3. Persoonlijk voordeel
Value is niet alleen maar winst. Dit kunnen medische of sociale voordelen zijn, of klant-, werknemers- of persoonlijke tevredenheid. De belangrijkste redenen waarom mensen tijd investeren om Big Data te begrijpen, is om er waarde uit halen.
Vraag 5
Wat kan organisaties helpen om nieuwe verbanden te vinden en patronen te ontdekken die aanzienlijk bijdragen aan veiligheid, toezicht en informatiegaring?
- analyse van data “in-motion” en “at rest”
- satellietdata
- eigen servers
- GPS data
- XML
Antwoord: Analyse van data "in-motion" en "at rest"
Data "in-motion" wordt gebruikt om naar de huidige data te kijken die actief is. Via deze manier kan het bedrijf zien hoe anderen reageren en wat ze precies op je netwerk doen.
Data "at rest" kijkt terug in het verleden. Op deze manier kan men toezicht hebben op het aantal inbraakpogingen, maar ook op de informatiegaring uit het verleden. Zo kan het bedrijf zien waar exact het fout liep om hier in de toekomst rekening met te houden.
Vraag 6
What is een voorbeeld van een bron van Semi-Structured Big data? (selecteer hieronder het goede antwoord)
- JPEG bestand
- Relationele databank
- Satellietbeelden
- excel bestand
- JSON bestand
Antwoord: JSON bestand.
Deze bron gebruikt tags of andere markeringen om rangschikkingen van records en velden binnen de gegevens af te dwingen.
Vraag 7
Beschrijf een originele (dus niet in deze cursusmodule reeds beschreven) use case voor big data in het domein van logistiek en transport. (doe wat research).

Aan de hand van verschillende data die het Vlaams Verkeercentrum binnenkrijgt in verband met verkeersvolumes, verkeersafwikkeling, reistijd, ongevallen en verkeersgedrag kunnen zij veel betekenen voor verschillende applicaties zoals bijvoorbeeld Waze. Bovenop de data van het Vlaams Verkeerscentrum kan Waze, data halen van mensen die de de applicatie Waze gebruikt.
Resultaat
Dit heeft een positief resultaat voor mensen die vaak in de file staan, zij zullen sneller op hun locatie zijn omdat zij files kunnen vermijden. Ook voor bedrijven is dit een win-win situatie, want time is money. Als een vrachtwagen in de file staat zal deze enkel geld kosten, maar niets opbrengen. Als een vrachtwagen de files kan vermijden, zal hij sneller op de locatie zijn en zullen de kosten en de opbrengsten in een positieve verhouding staan.
Vraag 8
Wat is de terminologie die gebruikt wordt om een holistische aanpak te omschrijven die alle beschikbare en betekenisvolle informatie van een klant gebruikt voor een betere betrokkenheid, meer inkomsten en klantentrouw? (selecteer hieronder het goede antwoord)
- Customer Retention
- Enhanced 360-degree view
- Big Data Exploration
- End to End
- Operations Analysis
Antwoord:
2. Enhanced 360-degree view